Friday 21 October 2011

IMPIAN BESAR TUMES



Banglo-banglo mewah di serata tempat bukan antara tanda dunia semakin maju malah sebaliknya. Tiada lagi dedaunan hijau sebagai peneduh. Tiada lagi bukit-bukau penambah seri. Hujan semakin lebat. Banjir semakin menjadi-jadi. Tiada apa yang menggembirakan bagi aku ahli geografi. Rindu rasanya keindahan alam zaman hitam putih. Bagunan-bagunan pencakar langit menambah pulau-pulau buatan. Aku hanya mampu melihat perubahan arus dunia. Tiada mampu aku berbicara. Kerdilnya aku membuka rencana. Andai sahaja aku antara pemilik banglo-banglo mewah. Woah... tetapi adakah mereka untuk hadir sebagai tetamu? Atau mungkin banglo mewah hanya akan terus menjadi sepi? Tiada apa yang mustahil bagi aku yang kerdil. Atau mungkin banglo mewah aku hanya akan melariskan akhbar-akhbar tempatan. Jika aku mampu memiliki banglo mewah pasti sahaja tiada sabar aku menerima tetamu. Tetapi...tentu sahaja tetamu pulang jika mereka tidak melihat aku dan hanya menunggu air sebagai penghilang dahaga. Jika aku memberi alasan cawan berat adakah mereka terima? Atau aku hanya mmberi cawan kerdil yang hanya akan hilang cecair dalamnya dibawa angin? Hati aku berat untuk memiliki banglo mewah itu. Andai sahaja aku tidak sekerdil semut.

No comments: