Saturday 29 October 2011

Hidayah Allah? Mungkin



   Aiman pernah mimpi. Dikejar anjing liar di alam fantasi red riding hood yang pernah mejadi impian masa kecil. Sebab kecantikkan dunia fantasiyang tiada bandingan, Aiman sanggup digigit anjing. Di dunia nyata juga sama.
Hari ini Aiman mengaji. Hanya membaca rumi agar tidak dimarah abah. Setiap ayat yang tertulis membawa maksud yang mendalam dan akhirnya Aiman kecundang. Menangis hingga merah seluruh muka. Aiman membuka jilbab. Dicampak, dipijak. Frame gambar Aiman berbaju uniform ketika di bangku sekolah patah kaki berserakkan di lantai. Konklusi paling mudah. Diambil kira minda yang singkat. Aiman membuka kotak. Mengetuk bahagian hadapan beulang kali. Nikmat. Aiman lalai. Lupa segala macam hal.
‘Oucch!’ Aiman merenggus geram. Putung rokok tepat ke paha gebunya. Aiman menyumpah di dalam hati. Sakit rasanya apa yang dia alami. Kepulan asap membentuk perawan manis dengan lesung pipit yang dalam. Aiman seperti di syurga. Permandangan yang cantik begitu memukau Aiman. Seperti mahu terkeluar anak mata biru Aiman. Tiap kali dimarahi ibu kerana kontek lensnya yang biru pasti ada sahaja alasannya. ‘Aina suka biru’ ‘Warna lain terlalu gelap’ ‘Matanya akan tumbuh ketumbit jika memakai warna lain’
‘Itu baru api dunia’ kata perawan manis yang kemudiaanya hilang di balik cahaya terang. Keadaan kembali riuh dan tiada lagi permandangan indah syurga. Aiman sekali lagi kecundang. Titisan air yang mengalir menjadi lebat. Dipandang pahanya yang berbulu. Memang Aiman sengaja tanam bulu-bulu itu. Katanya lelaki berbulu digilai ramai gadis.
‘Aina, nak ke mana?’
‘Jumpa kawan mak.’ Aiman menjawab. Zaiton terkesima. Bukan kerana Aiman berbaju kurung tetapi kerana ini kali pertama Aiman menjawab soalannya dengan sopan. Hidayah Allah sudah turun kepadanya. Mungkin.

No comments: