Monday 7 November 2011

Perasaan benci jadi suka

     






Tak dapat dinafikan lagi. Betul kata orang-orang tua. Benci jadii suka. Pada mulanya aku tak faham tapi selepas apa yang jadi aku mengerti.




 Aku ingat lagi....
           Aku nampak dia. Masa itu dia bersama kawan-kawan sekelasnya (pakai baju MPV). Aku teman Jodie pergi tandas. Jodie memang wajib ke tandas (aku tahu sebab apa).  Dia berjalan macam biasa. Masa itu time rehat form4. Menggelabah aku. Bukan sebab aku suka dia tapi sebab aku tak suka bertembung dengan mana-mana lelaki kecuali budak kelas aku. Dia pandang aku. Sekilas. Aku cuma tunduk. Tiba-tiba Jodie tepuk bahu aku ajak pergi tandas guru (biasalah tandas pelajar sering kekurangan air). Lega hati aku bila dapat lari dari dia dan kawan-kawan dia. Masa berbual dengan cikgu depan bilik guru aku nampak dia lagi. Kali ini dengan budak-budak form5. Aku mula rasa pelik. Bukan pelik kenapa dia bersama budak-budak form5 tapi pelik macam mana dia boleh tukar baju dengan cepat. Dia sangat kemas dengan seragam sekolah dan bersongkok.


          Dan.....begitulah hari-hari seterusnya. Aku kerap lihat dia sebab aku dan Jodie kerap keluar kelas sebab ada urusan hingga murid lainnya berasa amat rimas sekali.


          Aku jadi benci sangat dekat dia sebab aku tak pernah nampak dia masuk kelas. Tiap kali aku jumpa dia mesti dia keluar kelas (masa rehat dikeculikan). Aku ingat lagi ayat pertama aku "Esh tak reti masuk kelas ke budak ni?". Aku mula syak dia nakal dan suka ponteng.


Hari kokurikulum sekolah, awal tahun, di tapak perhimpunan.
  
          Dari jauh aku nampak dia dengan t-shirt putih dan seluar track. Pantas aku palingkan muka sebab sangat menyampah tengok dia. Hari itu tiada kawad disebabkan awal tahun so cikgu-cikgu nak bagi informasi sikit mengenai kokurikulum dan kelebihannya. Semua tak kira unit beruniform duduk di tapak perhimpunan berbumbungkan terik mentari. Aku sangat bosan dengan celoteh guru di hadapan jadi aku kutip batu-batu kecil campak dekat kawan-kawan di hadapan.
          Ayat cikgu yang aku rasa mungkin ini permulaan CINTA KAMI. "Saya nak Nabil, Syaza, ........ Mus. Mus mana Mus?" Masa itu aku hanya pasang telinga. Memang aku tak pandang hadapan. Aku angkat kepala bila aku dengar jeritan nakal budak-budak lelaki. Aku mula angkat kepala bila orang yang cikgu maksudkan tak datang ke hadapan. Aku mula rasa geram sebab susah sangat orang yang cikgu maksudkan nak kehadapan. Ada ayat yang buat aku mula pandang dia. "Mus, kau lah Mus." Aku pandang. Kosong tanpa perasaan apa-apa. Masa itu aku tak terfikir pun nama dia 'Mus'. Kalau betul nama dia Mus pun apa aku kisah. Tiba-tiba orang yang cikgu maksudkan pun datang kehadapan seperti yang disuruh. SUPRISE! perkataan yang boleh aku describe mengenai perasaan aku time tu. Serius memang aku SUPRISE sebab dia dah tukar baju dari tshirt putih ke baju kuning kadet siap berseluar kadet lagi. Muka terkejut beruk aku disedari Ain Farhana. Tanpa sempat aku bertanya Ain terus beritahu yang di hadapan kitorang adalah Muslihuddin dan di sebelah kiri kitorang adalah abang dia Mustaain. Akhirnya baru aku tahu. Memang mirip.


          SPM semakin hampir dan apa lagi stay di sekolah buat study group. Memang dah jodoh aku dengan dia bila kitorang ditakdirkan berjumpa sekali lagi. Puan Rosiah ajak kitorang ke parti MPV. Best! Tak dapat aku lupa. Sanggup tahan malu main kejar-kejar dengan Ain dan lari kat dia and cakap ' Ain, aku dapat Mus '. Seperti tidak sengaja sebenarnya memang aku mahu dia tahu yang aku suka pada dia. Tapi dia tak bagi respon. Hanya diam sebab takut aku main-main. Tak sangka aku boleh jatuh hati pada dia. Apa lagi start dari hari itu aku mula mencari dia di facebook  (dengan niat mahu add dia). tak disangka rupanya sudah lama kitorang menjadi rakan fb. Dengan rajin aku tengok pic2 dia. Mahu komen tapi niat aku dilumpuhkan dengan komen rakan-rakan dia. Sangat ramai terutamanya perempuan. Seperti ramai meminati dia tapi kenapa dia tidak berpunya? Persoalan pertama ketika mula mahu mengenali dia. Aku mula komen status-status dia. Dia tak balas. Ada ayat-ayat kiasan yang aku nak dia tahu aku sukakan dia tapi masih sahaja tiada balasan. Kecewa.
        
          Shawal. Aku mula chat dengan Shawal. Pelik padahal aku dengan Shawal bukan rapat. Demi dia aku sanggup. Aku mula minta nombor dia. Argh!! Shawal tak bagi free. Macam-macam nasihat aku kena dengar. Aku tahu niat Shawal baik, Shawal tak mahu aku permainkan Mus. Lama jugalah aku tunggu sampai aku fedup dan tak mahu berharap lagi pada nombor yang aku mahu.Siapa sangka dapat juga nombor dia walaupun lambat. Aku tak tunggu esok, malam itu juga aku mesej dia. Seronoknya~
        
           Pada awal perkenalan aku sentiasa ingatkan dia bahawa kitorang sekadar bersahabat dan tak lebih dari itu. Aku bukan apa, aku cuma tidak mahu memberi dia harapan sebab aku tak mahu lukai hati lembut dia. Hanya berkawan di dalam mesej. Di sekolah kitorang seperti tidak mengenali. Begitulah rutin harian kitorang. Malam mesej dan di sekolah masing-masing dengan hal sendiri. Setiap petang aku akan pergi tusyen, tidak aku sedar rupanya selama ini kitorang di tusyen yang sama. Malu rasanya harus berhadapan dia tiap hari. Setiap hari aku akan bersiap cantik-cantik ke tuisyen supaya dia sentiasa lihat aku cantik.
        
          Malangnya bila aku di dalam kelas mesti dia di luar huingga aku rasa bosan untuk pakai cantik-cantik (bukan dia nampak pun). Tiada siapa tahu kisah aku dan dia.


                     SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (SPM)
         
          Di sekolah perubahan ketara mula terlihat bila dia mula berani mendekati aku meskipun aku sering lari. Kawan-kawan mula bergosip pasal kitorang dan terbocor jua akhirnya aku dia dan cinta. Hari ini 8 November 2011 genap setahun perkenalan kitorang dan hanya satu harapan aku agar terus kekal selamanya. InsyaAllah dengan izinnya. :)

No comments: